AI prehliadače dokážu obísť platený obsah na internete
Platené články cez AI prehliadač zadarmo? Nepríjemná správa pre niektoré webové stránky.
Platené články alebo iný platený obsah by mohol byť analyzovaný/sprístupnený použitím AI prehliadačov internetu. Tí podľa najnovšej štúdie dokážu obísť tzv. paywall a prečítať si obsah z týchto stránok.
Agent vs. neagent
Rozdiel medzi bežným prehliadačom a AI prehliadačom je v prítomnosti „agenta“. Verzie AI ako napríklad OpenAI Atlas, Perplexity Comet alebo Strawberry či napríklad Edge s Copilot AI režimom sú výkonnejšie ako štandardne postavené internetové prehliadače. Pokus bol úspešný pri článku zo stránok MIT Technology Review, ktorý má v plnej verzii objem 9000 slov.
Cez bežné rozhranie AI chatbota sa tam nedostanete. Vyskúšať si to môžete aj vy a urobí vám súhrn z textu, ktorý je ešte viditeľný, plus niečo doplní do kontextu – podľa toho, ako veľmi budete naliehať. Kontrolné mechanizmy v LLM a tiež na uzamknutých článkoch sú pre tento typ požiadaviek dostatočne bezpečné.
Nedokážu ale prekonať všetko. National Geographic a Philadelphia Inquirer majú prekrytý kompletný text oknom, kde žiadajú prihlásenie sa do ich webu alebo registráciu na prístup k platenému obsahu. Takúto ochranu dokáže agent v AI browseri prekonať. Inak k tomu pristupuje Wall Street Journal a Bloomberg. Tieto weby nie sú pre AI prístupné. Stránka sa totiž načíta až po overení používateľa a zistení, či má prístup k platenému obsahu.
Človek alebo robot
Dnešné weby začínajú byť prispôsobené aj pre komunikáciu s AI. To, že sú optimalizované pre roboty, je bežné už dávno. Typicky ide napríklad o štruktúru e-shopových stránok, ktorá umožňuje agregátorom a porovnávačom cien ľahký prístup k dátam.
„Nepozerajú“ stránku ako človek, ale ako stroj, pričom využívajú XML súbory. Takto sa sčasti podarilo obísť zamknuté weby, keďže agentový AI prehliadač sa správal skôr ako človek než ako robot.
V analýze ToolBit sa uvádza, že čoraz viac prístupov na stránky je z AI, nie od skutočných ľudí. Návštevnosť zo strany ľudí pritom kvartálne klesla o 9,4 % v druhom štvrťroku 2025.
Čo autorské práva?
Žaloby a súdne konania sa v posledných mesiacoch stali bežnou hrozbou pre majiteľov AI firiem. V minulosti bol najväčší problém, kde sa trénovali dáta. Dnes je kľúčové, aby AI prestala vstupovať do obsahu, na ktorý nemajú autorské práva.
K tomu prispievajú aj súhrny vo vyhľadávačoch ako Google, DuckDuckGo či Bing. Vlastníci webov namietajú, že prichádzajú o skutočné kliknutia od ľudí, pretože vďaka týmto technológiám majú používatelia o dôvod menej navštíviť originálny web.
Zdroj: CJR
Prečítajte si aj:
Podobné články
ChatGPT robí prepis vašich audio konverzácií, zatiaľ s chybami
ChatGPT od OpenAI dostáva nový režim: Pomôže s nákupom produktov
ChatGPT spúšťa skupinové konverzácie, takto fungujú
ChatGPT 5.1: Nová verzia je dostupná pre platené účty
Proton Lumo vs. OpenAI ChatGPT
Ako sa baviť s ChatGPT? Vyskúšajte drzý tón, bude presnejší